Ταχύτητα
Η ταχύτητα είναι η πιο απλή και κατανοητή ρύθμιση. Μετράται σε δευτερόλεπτα και καταλαβαίνουμε τι συμβαίνει πολύ εύκολα ακόμα και με το αυτί. Ουσιαστικά ρυθμίζουμε για πόση ώρα το φως θα ακουμπάει πάνω στην φωτοευαίσθητη επιφάνεια.
Επειδή τις περισσότερες φορές χρησιμοποιούμε ταχύτητες πολύ γρηγορότερες του δευτερολέπτου, δηλάδή κλάσματα, όπως 1/2, 1/4, 1/8, 1/125 κλπ, στο τέλος καταργήσαμε το κλάσμα και κρατάμε μόνο τον παρονομαστή: Ταχύτητα 64 σημαίνει 1/64 του δευτερολέπτου.
Η χρήση της ρύθμισης της ταχύτητας είναι διπλή. Αν έχουμε ήδη αποφασίσει το διάφραγμα, με την ταχύτητα φροντίζουμε ώστε τελικά η ποσότητα του φωτός που θα αγγίξει την φωτοευαίσθητη επιφάνεια να είναι το σωστό. (αυτό το μαθαίνουμε εμπειρικά ή με τη βοήθεια της μηχανής). Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις που η ταχύτητα είναι πιο σημαντική. Παράδειγμα, φωτογραφίες που έχουν κίνηση, αν θέλουμε να πιάσουμε ένα καθαρό περίγραμμα του αντικειμένου που κινείται, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε μεγάλη ταχύτητα (π.χ. 250 ή 500 ή και παραπάνω, ανάλογα την ταχύτητα του αντικειμένου).
Αν έχουμε ανοίξει το διάφραγμα όσο πάει, θέλουμε να τραβήξουμε ένα προρτραίτο το απόγευμα αλλά σύμφωνα με τις ενδείξεις πρέπει να χαμηλώσουμε την ταχύτητα πολύ με κίνδυνο να βγει κουνημένη (ταχύτητες κάτω από 60, 30 ή 15 για τους πολύ σταθερούς είναι πιθανό να είναι κουνημένες), πρέπει να βρούμε νέο τρόπο να ρυθμίσουμε το φως...
Η ταχύτητα είναι η πιο απλή και κατανοητή ρύθμιση. Μετράται σε δευτερόλεπτα και καταλαβαίνουμε τι συμβαίνει πολύ εύκολα ακόμα και με το αυτί. Ουσιαστικά ρυθμίζουμε για πόση ώρα το φως θα ακουμπάει πάνω στην φωτοευαίσθητη επιφάνεια.
Επειδή τις περισσότερες φορές χρησιμοποιούμε ταχύτητες πολύ γρηγορότερες του δευτερολέπτου, δηλάδή κλάσματα, όπως 1/2, 1/4, 1/8, 1/125 κλπ, στο τέλος καταργήσαμε το κλάσμα και κρατάμε μόνο τον παρονομαστή: Ταχύτητα 64 σημαίνει 1/64 του δευτερολέπτου.
Η χρήση της ρύθμισης της ταχύτητας είναι διπλή. Αν έχουμε ήδη αποφασίσει το διάφραγμα, με την ταχύτητα φροντίζουμε ώστε τελικά η ποσότητα του φωτός που θα αγγίξει την φωτοευαίσθητη επιφάνεια να είναι το σωστό. (αυτό το μαθαίνουμε εμπειρικά ή με τη βοήθεια της μηχανής). Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις που η ταχύτητα είναι πιο σημαντική. Παράδειγμα, φωτογραφίες που έχουν κίνηση, αν θέλουμε να πιάσουμε ένα καθαρό περίγραμμα του αντικειμένου που κινείται, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε μεγάλη ταχύτητα (π.χ. 250 ή 500 ή και παραπάνω, ανάλογα την ταχύτητα του αντικειμένου).
(εικόνα από εδώ)
Αντίθετα αν θέλουμε να φωτογραφήσουμε κάτι σκοτεινό (π.χ. τον ουρανό τη νύχτα) θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε μικρές ταχύτητες, που στα αλήθεια θα μετρώνται πλέον σε δευτερόλεπτα, όπως 1", 10" ή και 20" ή και πολλά λεπτά, ανάλογα με το είδος. Όμως τόσο αργές ταχύτητες απαιτούν οπωσδήποτε τρίποδο, αλλιώς είναι αδύνατες.
Φωτό δική μου :) (20 δευτερόλεπτα έκθεση)
Αν έχουμε ανοίξει το διάφραγμα όσο πάει, θέλουμε να τραβήξουμε ένα προρτραίτο το απόγευμα αλλά σύμφωνα με τις ενδείξεις πρέπει να χαμηλώσουμε την ταχύτητα πολύ με κίνδυνο να βγει κουνημένη (ταχύτητες κάτω από 60, 30 ή 15 για τους πολύ σταθερούς είναι πιθανό να είναι κουνημένες), πρέπει να βρούμε νέο τρόπο να ρυθμίσουμε το φως...
No comments:
Post a Comment